Az alábbi cikkben bemutatom, hogy mire kell figyelned a weboldal készíttetése során – lépésről lépésre.

Domain és tárhely

A honlapod elindításához szükséged lesz domanire és tárhelyre, azonban egyáltalán nem mindegy, milyet választasz és milyen szempontok szerint.

A domain neved kiválasztása

A weboldaladhoz választanod kell egy domain nevet (pl. www.valami.hu), amelyen elérhető leszel az interneten.

Fontos, hogy olyan nevet válassz, amely:

  • könnyen megjegyezhető
  • rövid
  • kifejező.

A személyesebb, nagyobb bizalmat igénylő tevékenység esetén (pl. tanácsadás, coaching, magánpraxis, ügyvéd, nyelvtanár stb.) jó választás lehet, ha a saját neved lesz a domained, mert a vállalkozásodat a többség a személyeddel fogja összekötni.

Ha a vállalkozásod profilja kevésbé kötődik hozzád, akkor egy megjegyezhető márkanevet érdemes webes névként használnod.

Érdemes megfontoltan dönteni, mert ha később domain nevet változtatsz, akkor a weboldal költöztetése többletmunkával jár, és az e-mail címeket is újból be kell állítani. (Ha pedig névjegyet, Facebook-oldalt is csinálsz egy még nem kiforrott névvel, esetleg reklámtáblát, szórólapot is készíttetsz, akkor egy esetleges névváltáskor ezeket szintén cserélned kell.)

A domain név váltás ráadásul a keresőoptimalizálás szempontjából többlet rizikóval jár, mert ilyenkor minden egyes menüpontot és bejegyzést át kell irányítani az új domainre ahhoz, hogy a kereső bizalma megmaradjon, és ne veszíts pozíciókat a névváltáskor. Ha ez elmarad, akkor a kereső bizalomvesztéssel jutalmazza a váltást, és visszaesik az oldalad látogatottsága.

A domain választáskor figyelembe kell venned azt is, hogy a kereső a domain végződéseket összekapcsolja a földrajzi elhelyezkedéseddel.

Ha az ügyfeleid, vásárlóid többsége magyarországi, akkor érdemes .hu végződést választanod. Így a Magyarországról indított kereséseknél nem kerül hátrányba az oldalad.

Domain név ellenőrzés

Azt, hogy az általad kinézett név szabad-e, a hivatalos .hu domain nyilvántartó nyilvános keresőjében ellenőrizheted, az alábbi linken.

Előfordulhat, hogy az általad kinézett www.valami.hu név már foglalt. Ilyen esetben azt javaslom, hogy ne egy .info, .eu vagy hasonló végződést válassz. A köztudatban annyira erősen kötődik a honlapokhoz a .hu végződés, hogy sokan meg sem jegyzik a .info, .eu, .org végződéseket, hanem automatikusan a .hu-s verziót pötyögik be, így pedig könnyen lehet, hogy egy másik vállalkozás oldalára tévednek.

Tárhely

A weboldalad elindításához szükséged lesz egy tárhelyre, amelyen elhelyezésre kerülnek a honlapod fájljai, és az oldalhoz tartozó adatbázis is.

Nem érdemes a legolcsóbb szolgáltatókat választanod, mert az ilyen cégek a legtöbbször csak úgy tudják az alacsony árat fenntartani, hogy a szolgáltatásból valami “kimarad”. Pl. nincsen náluk napi adatmentés, amely azért szükséges, hogy ha bármi történik az oldaladdal (pl. feltörik, kártevők költöznek be), akkor legyen egy korábbi, fertőzésmentes változat az oldaladból. De az is gyakori jelenség, hogy a szolgáltató a túlságosan alacsony árak miatt nem tudja kellőképpen fejleszteni a tárhelyszolgáltaáshoz szükséges technikai hátterét. Ilyenkor előfordulhat, hogy egy túlterhelt szerverre kerül a honlapod, és a látogatóidnak nem fog mindig betölteni az oldalad.

Ma már lényegében alaptartozék egy weboldalhoz az SSL-tanúsítvány, ezért a tárhely megrendelése előtt ellenőrizd azt is, hogy ezt tartalmazza-e a megrendelni kívánt csomag. (Ha engem bízol meg a munkával, a tárhely választásban szívesen segítek.)

Szintén fontos szempont, hogy a tárhelyszolgáltató legyen biztonságos. Ebben is nagy eltérések tapasztalhatóak a magyarországi tárhelyes szolgáltatások között. Vannak cégek, amelyek nagy hangsúlyt fektetnek a védelemre, míg sajnos a mai naig működnek olyan szolgáltatók, akik ezzel nem sokat foglalkoznak – egy ilyen tárhelyen minden honlap potenciális célpont.

Vannak weboldal készítők, akik a domain és a tárhely regisztrációját is biztosítják az oldal elkészítése mellett. Határozottan azt javaslom, hogy a domain- és tárhely-regisztrációt is Te végezd el, így azok biztosan a Te tulajdonodban lesznek. Így minden hozzáférés a nevedre fog szólni, és nem leszel függésben a honlapkészítőtől. Sajnos, az utóbbi években többször találkoztam olyan esetekkel, amikor egy weboldal tulajdonos nem tudott technikai ügyekben eljárni, mert kiderült, hogy a domain név valójában nem is az ő nevén volt, a programozót pedig nem érte el.

Saját neves e-mail fiókok

Ha már lefoglaltad a domain nevedet, és a tárhelycsomagod tartalmaz levelezési lehetőséget is, akkor létre tudsz hozni ezacimem@valami.hu típusú címeket.

Az e-mail címeket ezután Outlookból, Thunderbirdből, Gmailből, vagy a szolgáltató saját webes levelezőrendszerén keresztül tudod elérni.

Természetesen, feltüntethetsz az oldalon egy ezacimem@gmail.com típusú e-mail címet is, de ez kevésbé kelti egy profi vállalkozás benyomását.

Weboldal motor

Mielőtt megkeresel valakit, hogy megcsináltasd weboldaladat, járd körbe azt a kérdést, hogy milyen lehetőségeid vannak, milyen rendszerre lenne érdemes felépíteni a honlapodat. Több irányvonal is szóba jöhet. Mindegyiknek van előnye, hátránya.

Ingyenes weboldal rendszerek

Ugyan ez a cikk arról ad nagyképet, hogy milyen lépésekre lehet szükséged ahhoz, hogy ha saját tárhelyen indítasz weboldalt, van egyéb alternatíva is, így érdemes ezt is megemlíteni.

Ma már vannak olyan platformok, ahol ingyenesen is tudsz oldalt indítani, azonban ezek jellemzően reklámot tartalmaznak, vagy az ingyenes csomagban nem lehet www.valami.hu típusú domain neved. Jellemzően a szerkesztői felület is korlátozott, tehát egyedi megjelenést nem tudsz kialakítani vele.

Mivel egy ilyen oldal nem sugároz profi megjelenést, céges célokra nem annyira javasolt a használata. Hobbi oldalaknak elfogadhatóak.

Ugyanakkor az általános szerződési feltételeket mindig érdemes elolvasnod, mert a legtöbb ilyen szolgáltató nem garantálja, hogy a szolgáltatás mindig ingyenes marad, és azt sem vállalják, hogy ha törlésre kerülne az oldalad, akkor az bármiféle kötelezettséget róna rájuk. (Ez egy érthető döntés részükről: nyilván csak akkor éri meg fenntartani egy ilyen szolgáltatást, ha az profitot termel az üzemeltetőnek – ha ez esetleg megváltozna, arra az esetre bebiztosítják magukat jogilag is.)

Ingyenes blog oldalak

Szintén lehetőségedben áll ingyenesen blogot indítanod. A hátrányok nagyon hasonlóak, mint az ingyenes weboldalak esetében: nem tudsz ráhatással lenni a komplett megjelenésre, és függelmi helyzetben leszel. Azt javaslom, ha valamilyen oknál fogva ingyenes blogot futtatsz, akkor minden tartalmad legyen lementve valahová.

A népszerűbb ingyenes blog szolgáltatókról itt olvashatsz bővebben.

Statikus weboldal

A költségek egy részét meg tudod spórolni, ha az oldaladhoz nem készül adminisztrációs felület. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy ha bármi módosulásra szorul az oldaladon, akkor azt nem tudod elvégezni, és mindig a weboldal készítőjére kell várnod. Szintén hátrány, hogy egy ilyen oldalt nem lehet dinamikusan bővíteni, pl. plusz menüpontokkal, bloggal.

Ha idővel mégis igényként merül fel az oldal bővítésének lehetősége, akkor vagy egy szerkesztőfelületet kell hozzá készíteni, vagy le kell cserélni az oldalt egy modernebb, már adminisztrációs rendszerrel is rendelkező oldalra. Leginkább olyan cégek szokták ezt választani, akiknek csupán egy egyszerű cégbemutató oldalra van szükségük, és nem folytatnak komolyabb online tevékenységet (pl. zöldséges, kisbolt).

Bérelhető weboldalak, webshopok

Ma már lehetőséged van arra, hogy weboldalakat, vagy akár webshopot bérelj. A legtöbbször a fentebb már említett ingyenes weboldalakhoz hasonló rendszert tudsz bérelni, némileg nagyobb szerkesztői mozgástérrel. Előnye, hogy relatíve gyorsan elindítható, alacsony az indulási költsége és a bérleti díj tartalmazza az oldal karbantartását is. Számos funkció is rendelkezésedre áll, amelyeket gyorsan be tudsz illeszteni a weboldaladra.

Hátránya, hogy teljes mértékben nem tudod alakítani az ilyen lapokat, csak a platform biztosította kereteken belül tudod módosítani, formázni a megjelenést. Nem tudsz egyedi funkciókat kialakítani, és van egyfajta kiszolgáltatottságod a szolgáltató irányába. (Ugyanez természetesen megvan a fejlesztőd felé, ha saját tárhelyen működtetsz weboldalt.)

Az árazást is érdemes átszámolnod, mert sok esetben 1-2 évnyi bérleti díjból kijön egy komolyabb, saját igények szerint megvalósítható céges oldal elindítása.

Joomla, Drupal és WordPress alapú weboldalak

Az utóbbi két évtizedben egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyílt forráskódú, CMS (Content Management System), azaz tartalomkezelő rendszerek.

Az ilyen szisztémák előnye, hogy az adminisztrációs felületet készen kapod, amelyet a saját tárhelyeden tudsz futtatni. Erre aztán felépíthető egy sablonból kialakított oldal, vagy egy egyedi megjelenésű, a céges arculatodhoz készített weboldal.

Mindegyik rendszer előnye a moduláris kialakítás, azaz az alap adminisztrációs felület kiegészíthető további tudással. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy ha szeretnél nagyobb hangsúlyt fektetni a keresőoptimalizálásra, akkor vannak ezt a folyamatot segítő modulok. Szeretnél lapozható galériát feltenni az oldaladhoz? Ehhez is találhatunk, vagy fejleszthetünk egy modult.

A Drupal 2001-ben indult útnak, a WordPress 2003-ban startolt, a Joomla pedig 2005-ben jelent meg.

A Joomla elsősorban kisebb látogatottságú oldalak esetében volt népszerű. Mára elterjedtsége visszaszorulóban van, köszönhetően annak, hogy kevesebb modul érhető el nyilvánosan, és a rendszerek mögötti aktív, fejlesztőkből álló közösség száma csökkent, így lassabb ütemben fejlődnek.

A Drupal stabilitása miatt, illetve a munkaigényesebb kialakításából adódóan inkább azoknál az oldalaknál élvez előnyt, ahol a nagyobb teherbírás alapvető elvárás. Nagyobb látogatottságú fórumok, híroldalak előszeretettel választják a Drupalt.

A WordPress egyértelműen a legnépszerűbb tartalomkezelő rendszer napjainkban, így nem meglepő, hogy a legtöbb céges honlap mögött is WordPress-t találunk. A W3Techs statisztikája szerint a szerkesztőfelülettel rendelkező oldalak 64%-a WordPressre épül. (Összehasonlításul: a Joomlát 2,5%, a Drupalt 1,8% weboldal használja.) Mivel hangsúlyos szereplő, ezért külön pontként is foglalkozom vele.

WordPress-weboldal

A WordPress messze népszerűbb minden más weboldal rendszernél.

Minek köszönhető, hogy a WordPress ennyire közkedvelt lett az utóbbi években?

A legfontosabb szempontok:

  • A WordPress-t egy non-profit szervezet, a WordPress Foundation adja ki, ők garantálják, hogy a nyílt forráskódú rendszer ingyenes maradjon, és folyamatosan, gyors ütemben fejlődjön.
    Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy folyamatosan jönnek ki hozzá frissítések: biztonsági javítások, amelynek köszönhetően az oldalad biztonságosabbá válik, vagy akár az adminisztrációs felület egészül ki újabb lehetőségekkel. (A frissítéseket úgy képzeld el, mint a telefonod frissítéseit.)
  • Rengeteg modul elérhető hozzá, amelyeket egy aktív programozói közösség készít. Így a folyamatosan változó igényekre rövid időn belül érkezik is megoldás.
  • Jó ár/érték arányú weboldalakat lehet a segítségével készíteni. Ma már egy kisebb vállalkozás számára is megfizethető, hogy egy keresőoptimalizált, gyorsított weboldallal rendelkezzen, amellyel ügyfeleket szerez.
  • Ha egyedi megoldásokra van szükséged, akkor azt is sokkal egyszerűbben és költséghatékonyabban lehet megvalósítani, mintha egy egyedi rendszered lenne.
  • A szerkesztése könnyen elsajátítható: hasonló felépítésű, mint egy szövegszerkesztőé, így ha pl. a Word-ben elboldogulsz, akkor az oldaladat is könnyen tudod majd módosítani.

A WordPress esetében építheted az oldaladat sablonokra, de csináltathatsz teljesen egyedi megjelenésű, WordPress-alapú weboldalt is.

Használható egyszerű cégbemutató oldal létrehozására, de ha komolyabb online jelenlétet tervezel, akkor működhet WordPress alól a blogod, sőt akár összetettebb, online kampányok futtatására is alkalmas.

Egyedi rendszerek

Programozástechnikai szempontból kétségtelenül az egyedi rendszerek segítségével lehet a legbiztonságosabb, legjobban optimalizált oldalakat létrehozni. Azonban ezeknek a fejlesztési ideje és költsége olyan magasra rúg, hogy egy magyar kkv-nak az esetek többségében egyszerűen pénzégetés lenne egy ilyen rendszerre építenie a céges oldalát.

Vannak persze esetek, amikor megkerülhetetlenek az ilyen rendszerek használata:

  • ha komplex, egyedi funkciókra van szükséged, amely valamilyen technikai akadály miatt más rendszerekkel (mint mondjuk a WordPress) nem megvalósítható (pl. licitálós oldalt szeretnél indítani)
  • ha kiemelten fontos az adatbiztonság, mert nagy mennyiségű érzékeny adatot kezel az oldal (pl. ügyfélnyilvántartást szeretnél kezelni)
  • ha időnként kiugróan magas látogatószám várható (pl. egy hírportál esetében).

Design

Arculat, logó

Egy céges weboldal megjelenése az arculatra épül. Tehát a cég által használt logóra, színekre, betűtípusra.

Ha még nem rendelkezel egységes arculattal, akkor érdemes egy grafikust bevonni a folyamatba. Egy arculat tervezése nem a legolcsóbb, de hosszabb távon megtérülhet a befektetés, mert egy egységes megjelenés rendezettséget, professzionalizmust sugall. (A másik opció, hogy elindulsz egy minimal stílusú arculattal, de ezt idővel nagy valószínűséggel cserélni kell, és utólag mindig problémásabb, költségesebb egy oldalt átalakítani az új arculatnak megfelelően.)

Grafikai megjelenés

Egy weboldal ügyfélszerzési képességét befolyásolja a design is. Egy szépen megrajzolt, minőségi külcsín a komolyabb érdeklődőket is az együttműködés irányába tereli.

A webes megjelenés kéz a kézben jár az arculat elemeivel: a logó meghatározza az oldal stílusát és formavilágát, az oldalon használt színeket, és a betűtípust is, amelyeket a folyószövegeknél, címsoroknál használunk.

A küllem készülhet egyedi tervek alapján (ez mindig plusz tervezési időt és költséget jelent), vagy egy már kész, weboldal sablon egyedi igények szerinti átszabásával. Ma már egy sablon is átalkítható úgy, hogy arról senki nem mondja meg, hogy eredetileg egy minta volt a kiindulás. Manapság a céges oldalak többsége egy sablon alapján épül fel.

Az oldal tervezésekor törekedni kell rá, hogy valami egyedit, a versenytársaktól eltérő küllemet hozzunk létre – ez segít abban, hogy megjegyezhetőbb legyen a vállalkozásod.

Fotók a weboldalra

A grafikai összhatást befolyásolja az oldalon elhelyezett fotók minősége is. A saját fotók használata, profi fotós bevonásával garanciát jelenthet a minőségre – ez azonban kisebb cégek számára sokszor nagyon magas költségeket jelent.

Ilyenkor érdemes lehet stock fotókat választanod. A stock fotó egy-egy téma mentén előre elkészített képet jelent, a legtöbbször ezeket is profi fotósok készítik. Vannak fizetős stock fotó adatbázisok, de több olyan oldal is működik, amelyről ingyenesen tudsz képeket letölteni.

Ha egyedi, saját gyártású termékeket fotózol, vagy a szolgáltatásod jellegéből adódóan (pl. szálláshelyet üzemeltetsz) nem helyettesítheted a fotókat mások által készített képekkel, akkor nem “úszhatod meg”, hogy saját fotókat használj.

Keresőoptimalizálás

Az egyik legolcsóbb, hosszútávú ügyfélszerző eszköz a keresőoptimalizálás.

Azt a folyamatot nevezzük keresőoptimalizálásnak, amely során a honlapodat olyan állapotba hozod, hogy az a látogatók és a kereső számára is megbízható, hiteles legyen.

Bár figyelembe kell venni a kereső elvárásait is, legalább ugyanennyire fontos az, hogy a weblapod valóban hasznos legyen a célközönségednek, hiszen az ajánlatod nekik szól, rajtuk akarsz segíteni a szolgáltatásoddal, vagy termékeiddel.

Ráadásul, a Google kereső egyre intelligensebb, így a rangsoroláskor figyelembe veszi a látogatóid viselkedését is. Ha pl. a keresőből érkező látogatók túl nagy arányban, és túl gyorsan fordulnak vissza az oldaladról, vagy zárják be a weboldaladat, akkor ez kihatással lesz a keresési listában elfoglalt pozíciódra is.

A keresési helyezéseidet alapvetően három részterület befolyásolja. Úgy is nézheted ezt, hogy ezen a három területen kell jól teljesítened ahhoz, hogy a kereső is bizalmat szavazzon az oldaladnak.

Ha valamelyik szempontból túlságosan gyengén teljesít a honlapod, akkor az jelentősen csökkenti annak az esélyét, hogy jobb pozíciókba kerülj.

Technikai beállítások (on-site SEO)

Az oldalad sikerességét alapjaiban befolyásolja az, hogy az oldalad milyen állapotban van.

Az optimalizálást rengeteg technikai tényező befolyásolja.

Ezek közül a fontosabbak:

  • Ne legyenek feltérképezéssel kapcsolatos hibák, és az oldalt be tudja járni a keresőmotor. Hiába jó az oldalad, ha egy figyelmetlen beállításból adódóan a kereső ki van tiltva az oldalról, lényegében lenullázódik az oldal forgalma. Ha az oldalad az elindulása után hetekkel sem található meg a keresőben, érdemes a robots.txt-t és a meta kódokat ellenőrizni.
  • A feltérképezést segíti, ha az oldalad rendelkezik XML-alapú oldaltérképpel, amelyben a legfontosabb oldalak és a blogbejegyzések megtalálhatóak.
  • Megfelelő mobil nézetre is szükséged van. Arra is figyelni kell, hogy a hasznos tartalom ne lógjon ki a telefon képernyőjéről, és minden szöveges, képi tartalom megfelelően fogyasztható legyen. Tudtad, hogy ma már döntően okostelefonokról érkezik a látogatók 60-70%-a?
  • Az oldalon legyenek használatban a h1-h6 címsorok. Ezek azok címsorok, amelyek alapján a kereső következtet a szöveg felépítésére, és a hangsúlyokra.
  • Az oldal rendelkezzen SSL-tanúsítvánnyal, és az rendben működjön. Így biztonságos csatornán keresztül kerülnek elküldésre az űrlapadatok. (Ennek hiányában a “Nem biztonságos” felirat jelenik meg az oldal címsora mellett.)
  • Számít a domain életkora: minél régebb óta működik a weboldalad, annál nagyobb a kereső bizalma a domain felé. Ugyanakkor, egy régebbi domain sem garancia a sikerre, ha a múltban sokszor, és hosszú ideig voltak kártékony kódok az oldaladban, vagy ha minden más területen gyengén teljesít az oldal.
  • Fontos, hogy a weboldalad ne legyen fertőzött, és ne küldjön tömegesen SPAM-üzeneteket. Ha valamilyen oknál fogva mégis megfetőzödött a weboldalad, akkor azt a lehető leggyorsabban meg kell szüntetni, hogy ne érjen hátrány a Google találati listájában.
  • A weboldalad kódját össze kell tömöríteni, hogy az minél gyorsabban töltődjön be. Ha nagy verseny van a piacodon, akkor akár néhány másodperc is sokat számíthat a rangsorolásnál.
  • A kód mintájára a weboldalad képeit is optimalizálni kell, hogy ezek is gyorsan letöltődjenek, amikor valaki megnyitja a honlapodat. Gyakori hiba, hogy egy óriási kép van beszúrva a weboldalra, de az csak át van méretezve. Így indokolatlanul nagy méretű kép töltődik be, amit egy eleve kisebb méretű képpel érdemes helyettesíteni.
  • Az oldaladon érdemes lesz megadnod a meta descriptiont: ez a keresési eredményeknél fog megjelenni, és ebben a pár sorban egy olyan általános, összefoglaló szöveget érdemes megjelenítened, amely átkattintásra ösztönzi azokat, akik éppen a keresési találatokat böngészik.
  • A hibás, vagy nem betöltődő oldalakat javasolt kiszűrni, mert a látogatóid nem fognak örülni, ha olyan oldalakra küldöd őket, amelyek nem léteznek, és ez bizalmatlanságot okoz a kereső számára is.
  • Egy weboldal keresőben elfoglalt pozícióját befolyásolja a belső linkhálózat minősége is. Voltaképpen ezt már a menüstruktúra felépítésekor figyelembe kell venned: a tartalmi felosztást egy jól átlátható, logikus struktúra mentén kell létrehoznod.

Egy jó tartalommal bíró, erős linkprofilú oldalt tönkretehet néhány elkerülhető technikai hiba – akár olyan szinten, hogy szó szerint 0 lesz a honlap látogatottsága. Így ezekre a szempontokra érdemes kiemelten figyelni.

Ha részletesebben érdekelnek a keresőoptimalizálással kapcsolatos technikai beállítások, akkor javaslom a Google ezzel kapcsolatos segédanyagát.

Tartalom

A Google legfontosabb irányelvévé vált a “content is king”, tehát a “tartalom király” mondás.

Az utóbbi években rengeteg algoritmus frissítés történt a keresőóriásnál. Minden egyes alkalommal, amikor a Google változtat a keresési rangsorolás módszertanán, azt próbálja elérni, hogy még pontosabban ki tudja szűrni a silány tartalmú weboldalakat.

Jelenleg kb. 1.900.000.000 (egymilliárd-kilencszázmillió) honlap létezik, ezek számos aloldallal rendelkeznek. Brutálisan magas szám, a Google-nek nincs könnyű dolga, hogy minden keresési kifejezésre megtalálja a legjobb, leginkább releváns weblapokat. A célja az, hogy egy ilyen nagy adatmennyiségből megpróbálja kiválogatni a leghasznosabb tartalmakat.

Ahhoz, hogy az oldaladnak legyen egyáltalán reális esélye előre kerülni a keresési találatok tetejére, egyedileg megírt, jó minőségű szöveges tartalomra lesz szükséged. Ez azt jelenti, hogy nem szabad máshonnan átvett szövegeket felmásolnod az oldaladra, vagy Google-fordítóval “elkészített” szövegeket felhasználnod.

Azt, hogy egy weblap szövege egyedi-e, a CopyScape eszközével könnyen ellenőrizheted.

A néhány menüpontból álló, pár mondatos weboldalakkal nem fogsz tudni jelentős forgalmat szerezni a weboldaladra a keresőkből.

Jobb eredményt érhetsz el a honlapod szövegeivel, ha szövegírás előtt kulcsszókutatást végzel, így pontosabb képet kaphatsz arról, hogy milyen kifejezéseket pötyögnek be a keresési mezőbe az érdeklődők.

Hiába írsz jó cikket, ha lényeges kulcsszavak mellett elsiklasz: azokra a kifejezésekre egyszerűen nem fogsz jó pozícióba kerülni, amelyek nem szerepelnek a blogodban.

Kifejezetten kerülni kell a kulcsszóhalmozást, vagyis amikor egy cikkben és annak címsoraiban zavaró sűrűséggel szerepelnek a kulcsszavak.

Még rosszabb megoldás, amikor vesszővel elválasztva, mindenféle kontextus nélkül, egymás mellé kerülnek fontos kifejezések. Ez hosszú évek óta nem működő technika, ráadásul még káros is.

A mennyiség sosem mehet a minőség rovására: az értelmetlen körmondatokat szintén kerülni kell a weboldal szövegek esetében. Ezek nem adnak hozzá a cikkekhez semmilyen pluszt, és sokan kilépnek az ilyen oldalakról.

Törekedned kell arra, hogy a cikkeid informatívak legyenek és átfogó képet adjanak a feldolgozott témáról.

Ha felhasználsz más forrásokat, kutatásokat is, akkor hivatkozz rájuk.

A legegyszerűbben úgy fogalmazhatjuk meg, hogy írj olyan cikket, amelyet fordított helyzetben szívesen megosztanál az ismerőseiddel, vagy átküldenéd a barátaidnak.

Ahogy a jó szöveges tartalomnak vannak ismérvei, ugyanúgy távolról felismerhetőek a rosszul megírt weboldalszövegek.

Amivel biztosan nem fogsz sikereket elérni:

  • máshonnan lemásolt szövegek
  • máshonnan leszedett, félig-meddig átírt webszövegek
  • a kulcsszavakat halmozó, önmagát ismétlő, túlbővített irományok
  • rossz helyesírású szövegezések
  • unalmas, semmitmondó tartalmak.

A tartalom minőségének ellenőrzésére jó visszajelzést adnak a statisztikai adatok. Fentebb már volt róla szó, hogy a kereső figyelembe veszi a látogatók viselkedését a keresési rangsor megállapításakor.

A weboldalba telepíthető statisztikai rendszerek segítségével pontos képet kaphatsz arról, hogy a látogatóid mennyi időt töltenek az oldalakon, melyek a népszerűbb oldalak, és mi az, ami egyáltalán nem érdekli őket. Időnként érdemes megnézned ezeket az adatokat, mert akár fél-egy év alatt is jelentősen megváltozhatnak a látogatói szokások.

A tartalmilag összetartozó témákat érdemes összekötnöd hivatkozással is, így az oldalad egy sűrűn szőtt belső linkhálózattal fog rendelkezni, egy-egy témában egyre jobban elmélyülhet egy látogató. Előnyös, hogy ha a fontosabb oldalak több blogbejegyzésből is kapnak linket, sőt a témában egymáshoz kapcsolódó blogbejegyzések közti átlinkelés is kifejezetten erősíti a linkhálózatot. Ha írtál egy témában 2-3 fontosabb bejegyzést, egy későbbi blogbejegyzésben nyugodtan hivatkozd be a korábbi cikkeket, a látogatód dolgát könnyíted meg azzal, hogy nem neki kell megkeresnie a cikkeket.

Külső tényezők (off-site SEO)

Az első két pont azt taglalta, hogy közvetlenül az oldal beállítása, és az azon található tartalom hogyan befolyásolja egy oldal elhelyezkedését a keresési találatok között.

Vannak azonban külső tényezők is, amelyek szintén hatással vannak arra, hogy mennyi látogató érkezhet oldaladra a keresőből.

A legfontosabb külső hatás, hogy mennyi weboldal linkeli meg a Te honlapodat, és ezek milyen minőségűek.

A linkszerzés ideális módja az, ha olyan jó tartalmakat gyártasz, amelyről mások is írnak, amelyet annyira értékesnek tartanak, hogy mások is hivatkoznak rá.

Az elmúlt években ugyan csökkent némileg a jelentősége, de még mindig erőteljesen befolyásolja a keresési rangsorolást az, ha egy honlap erős linkhálózattal rendelkezik.

Fontos tehát, hogy a honlapodra mutassanak linkek, más weboldalakról. Ezt a kereső figyelembe veszi, mert azt az oldalt értékesebbnek tartja, amelyikre több, erősebb, fontosabb link mutat. Arra következtet, hogy amelyet minőségi oldalak is belinkelnek, azok jó tartalmat nyújtanak. A jó technikai paraméterekkel rendelkező, látogatott oldalakról érkező linkek többet érnek.

Az sem mindegy, hogy milyen környezetből érkeznek a hivatkozások: egy, a weboldalad témájához erőteljesen kapcsolódó oldalról érkező hivatkozás nagyobb lökést adhat a keresési ranglétrán való előrejutásban.

A természetesen szerzett linkeken kívül lehetőséged van még linképítésre is, azonban ezzel a linkszerzési technikával óvatosan kell bánni: a pénzért vásárolt linkeket, és a tudatos manipulációt a Google irányelvei tiltják.

Szintén az oldalon kívüli hatásokhoz sorolhatjuk a márkaemlítéseket. Mire kell gondolni? Ha készítenek Veled egy interjút egy látogatottabb oldalon, amelybe nem kerül bele a hivatkozás, de a céged márkaneve igen, akkor a kereső kis mértékben, de figyelembe veszi azt a rangsoroláskor – a márkeneveket tehát domainhez társítja a Google.

Lokális SEO

Elsősorban bolttal, irodával, telephellyel rendelkező vállalkozások számára fontos, hogy a keresőoptimalizálás ezen területére is fordítsanak kellő figyelmet.

A Google térképes találatainál meg tudsz jelenni, egy előzetes regisztrációt követően.

Miért hasznos, ha a térképen szerepelsz?

A Google az utóbbi években bevezette azt, hogy bizonyos kulcsszavaknál a térképes találatokat is kiemeli, így több érdeklődőt tudsz elérni. Illetve, aki a térképet böngészi, az is láthatja az ott működő vállalkozásokat, így akár téged is.

A viszonylag gyors regisztrációt követően, néhány napon belül az adott hely címére fogsz kapni egy postai küldeményt. A benne található kóddal tudod igazolni, hogy valóban a te üzleted működik az adott címen.

Ha létrejött a fiókod, akkor további, az üzlethelyiségeddel kapcsolatos információkat is meg tudsz adni: nyitva tartási idő, telefonszám, fotók, leírás stb. A lokális szolgáltatatókat a látogatók is értékelhetik (1-től 5-ig terjedő csillagokkal és akár kommentekkel is), így törekedned kell a minőségi kiszolgálásra, hogy pozitív visszajelzéseket kapj.

Online marketingeszközök

Ha weblapod elkészült, akkor eleinte nagyon kevés látogatóra számíthatsz – még akkor is, ha blogolsz. Több lehetőséged is van azonban, hogy látogatókat terelj a lapodra.

Google Ads-kampány

A Google Ads (korábbi nevén: Google Adwords) hirdetési rendszere az egyik legnépszerűbb marketing eszköz az online térben. Ezen a felületen pénzért vehetsz látogatókat.

A Google Ads egy PPC-re (pay per click – kattintás alapú fizetés) épülő rendszer. Ez lényegében azt jelenti, hogy kattintásonként kell fizetned a látogatókért.

Meghatározhatod, hogy mely kulcsszavakra szeretnél megjelenni a keresési találatoknál, milyen hirdetési szöveggel, és a weboldalad melyik oldalára szeretnéd a látogatóidat irányítani. Miután feltöltötted az egyenlegedet bankkártyával, vagy átutalással, el is indíthatod a kampányodat.

Beállíthatsz célzást is a kampányodnál: ez azt jelenti, hogy nem mindenkinél fog megjelenni a hirdetésed, csak egy bizonyos korosztálynál, vagy csak egy bizonyos régióban élőknek.

Ez a hirdetési rendszer elsősorban olyan szolgáltatások és termékek esetében működik jól, amelyre kifejezetten keresnek az érdeklődők.

A kampányod sikeressége azon is múlik, hogy hová érkezteted a látogatót: célszerű minden szolgáltatásnak egy önálló landing oldalt létrehozni. A landing oldal egy, az értékesítést elősegítő aloldal a weboldalon belül, amelyen részletesen bemutatod a szolgáltatásod előnyeit, hogy mit nyerhet vele az érdeklődő ha megvásárolja azt; ahol feltünteted a garanciákat, a referenciákat, korábbi ügyfél véleményeket. Egyszóval: teszel egy ajánlatot.

A kampány sikerességének méréséhez elengedhetetlen, hogy valamiféle interakció történjen az oldalon:

  • egy üzenetküldés az oldalról
  • egy telefonhívás
  • egy visszahívás igénylése a weboldalról
  • vagy akár egy megrendelés.

Az ilyen interakciók után a kampány összesítő oldalán láthatóvá válik, hogy mennyi kapcsolatfelvétel történt a hirdetéseket követően, így az is nyomon követhető, hogy mennyire teljesít jól egy kampány.

A hirdetési kampány sikeressége nem csak a kampány célzás minőségén múlik. Függ:

  • a terméktől, szolgáltatástól
  • az árazástól
  • a landing oldal minőségétől
  • az ügyfélkezelés minőségétől.

Ha van már van marketinges előképzettséged (fejlesztetted magadat ezen a területen, tudod mi az a konverzió, a célzás stb.) akkor némi utánaolvasás után valószínűleg te magad is be tudod indítani a kampányodat. Ha kevésbé vagy járatos az olnine marketing területén, akkor azt javaslom, hogy vonj be egy külsős tanácsadót, aki segít beállítani a kampányodat. (Ha elakadnál, tudok ajánlani ilyen kivitelezőt.)

Ma már elég sok PPC-kampánymenedzser foglalkozik kifejezetten Google-kampányokkal. Sok szabadúszó, és kisvállalkozás ajánlatai közül válogathatsz.

Ha havi több százezer Ft-os költést tervezel, akkor érdemes megfontolnod, hogy egy minősített ügynökséget bízz meg a kampányok kezelésével. A Google bevezetett egy minősítési rendszert: ha egy hirdetéskezelő cég folyamatosan magas költésű ügyfelek fiókjait kezeli, jó minőségű hirdetési kampányokat állít össze, valamint rendszeresen leteszi a Google vizsgáját és tanúsítványt szerez, akkor Google Partnerré léphet elő. Erről bővebben itt olvashatsz.

Facebook-kampány

A Facebook is egy PPC-alapú hirdetési rendszer, tehát itt is alapvetően a kattintások után fogsz fizetni.

Itt is lehetőséged van célozni a felhasználókra:

  • nem
  • lakhely
  • iskolai végzettség
  • beszélt nyelv
  • érdeklődési kör

és még néhány más szempont szerint.

A Google-kampányokhoz képest itt fordított logika mentén érdemes gondolkodni: míg a Google esetében célzottan keresnek a felhasználók bizonyos témákra, a Facebookon a legtöbben chatelnek, a hírfolyamukat lesik, csoportokban kommentelnek – tehát a figyelmük alapvetően nem arra helyeződik, hogy valamilyen szolgáltatást igénybe vegyenek, így itt látványosabb, figyelemfelkeltő hirdetésekkel tudsz jobban érvényesülni.

A Facebook esetében is igaz, hogy egy landoló oldallal nagyobb eséllyel lesz sikeres a kampányod.

Hírlevél

A weboldaladra érkező látogatók egy részével továbbra is kapcsolatban tudsz maradni, ha hírlevelezel. Ez az egyik legolcsóbb módja annak, hogy egy stabil követőtábort építs.

Ráadásul mindezt a saját felületeden teheted. Nem leszel kiszolgáltatva az óriás techcégek fura szabályainak, akik egyik napról a másikra elvehetik a náluk felépített oldaladat.

Számos hírlevélszoftver jöhet szóba. A legismertebbek: ActiveCampaign, Sales Autopilot, MailerLite, Mailchimp.

Az, hogy melyik hírlevél alkalmazás a legjobb a számodra, attól is függ, hogy milyen típusú kampányt szeretnél indítani, hogy milyen automatizmusokat tervezel használni és hogy milyen mélységű analitikát vársz el az adott rendszertől. Az egyes szoftverek tudásban, a statisztikai mérések mélységében és persze árban is különböznek egymástól.