Mesterséges intellingencia

A 2023-as év egyik nagy online marketinges újdonsága valószínűleg a mesterséges intelligencia kkv-szintű alkalmazása lesz.

2022 novemberében jött ki a ChatGPT AI-alapú chatrobotja, amely valójában egy bigdata-alapú nyelvi modul. A robot az internet 2019-es állapotát pásztázta végig, onnan gyűjtötte és rendszerezte az információkat, a válaszait tehát ebből az adatbázisból generálja.

A chatbot tud magyarul is, bár némelyik válaszában vannak apróbb nyelvi tévesztései.

A ChatGPT lehetséges alkalmazási területei:

  • Kevés idegesítőbb dolog van annál, mint amikor egy weboldal ügyfélszolgálatának írva egy chatbot válaszol vissza, és egy rövid, értelmes kérdésre egyszerűen nem kapunk normális választ. Ennek nagy valószínűséggel hamarosan vége lesz. A ChatGPT leválthatja a kezdetleges, jelenleg előre betáplált kérdésekkel operáló, nem túlságosan okos chatbotokat, és rengeteg ügyfélszolgálatot felgyorsít majd.
  • Minden bizonnyal sokan fogják majd igénybe venni szövegíráshoz, de vigyázat: a Google máris vizsgálja, hogyan reagáljanak erre a kihívásra. Ismerve a Google erőforrásait, előbb-utóbb valószínűleg szűrni fogják az AI által generált szövegeket, és az ilyen oldalak büntetésre számíthatnak.
  • Egyszerűbb programkódok írására, értelmezésére már jelenleg is alkalmazható, így apróbb programozási munkákat el lehet majd végeztetni vele, és a programkódok hibakeresésében is nagy segítséget fog nyújtani.

Egyébként én is kérdeztem tőle egyet, mégpedig arról, hogy érdemes-e egy cégnek weboldalt készíttetnie:

AI-alapú chatbot - online marketing trend 2023

Egy valamit azonban fontos megjegyezni. Ezek az újítások látványosak, érdekesek, de egy vállalkozást önmagában nem egy chatbot fog sikerre vinni. Ha hiányoznak az alapok, a weboldalad elavult, nincsenek ügyfélszerző folyamataid, akkor nem fogsz tudni előrelépni.

Népszerű videós tartalmak

A TikTok sikereiből kiolvasható a mostani trend: a rövid videós tartalmakat szeretik, igénylik az emberek. A TikTok elsöprő sikerére gyorsan reagált a két másik techóriás is: a Facebook változtatott az algoritmusán, egyre több videós találatot dob fel; a YouTube pedig bevezette a YouTube Shorts formátumot.

Érdemes elgondolkodnod azon, hogy a te célközönséged vajon fogékony lenne-e a videós tartalmakra, és ha igen a válasz, valamint önazonosnak érzed, hogy videókat készíts, akkor kezdd el beépíteni a kommunikációdba.

Automatizálás

Próbáld meg a folyamataidat automatizálni.

A napi ügymenethez használj online naptárat (pl. Google naptár), és projektkezelő rendszert.

Egy projekt sem fog elcsúszni, ha valamilyen projektmenedzsment eszközt használsz. Kiváló választás lehet az ingyenesen használható Trello, vagy Asana. Ezeket egy többfős cégben is tudod használni, tökéletesek csapatmunka levezénylésére. Sőt, használhatsz hozzájuk extra kiegészítőket, amelyek felokosítják az amúgy is komplex eszközödet. Chrome alatt a Trellohoz itt, az Asanahoz itt találsz kiegészítőket. Firefox alatt a Trellohoz itt, Asanahoz itt.

Ha egy ügyféllel egyszerre többen tartjátok a kapcsolatot, és bonyolult folyamat, míg a megkereséstől a projekt végéig eljuttok, akkor kipróbálhatjátok valamelyik ismertebb CRM-rendszert, hogy minden korábbi folyamat visszakövethető legyen.

A keresőoptimalizálásnál vegyél igénybe ingyenes kulcsszókutató eszközöket, így jelentősen lerövidítheted azt az időt, amit cikkötletek kigondolásával töltené.

Ha a tevékenységedből fakadóan időpontokat kell egyeztetned, vezess be online időpontfoglalót. (Ha ilyenre van szükséged, szívesen beépítem az oldaladba.)

Kipróbálhatod a Zapiert, amellyel rendszereket tudsz összekötni a háttérben egymással. Ezzel az eszközzel pl. megcsinálhatod azt, hogy. ha publikálsz egy bejegyzést a WordPress weboldaladon, akkor automatikusan létrehozol egy posztot a Facebook-oldaladon.

Ez csak néhány példa, amelyek bevezetésével rengeteg időt tudsz megtakarítani magad és a kollégáid számára.

Eddig tartottak a friss, ropogós újdonságok. És akkor jöjjön néhány olyan tipp, amely talán kevésbé vonzó, de nagyon sok magyar cég még nem alkalmazza őket. Így ha ezeket megléped, lépéselőnybe kerülhetsz, és több ügyfelet szerezhetsz a segítségükkel.

Felhasználói élmény (UX) javítása

Egy gyönyörű, jól átlátható weboldalon szívesebben maradnak a látogatók – főleg, hogy ha a tartalomról is úgy ítélik meg, hogy az hasznos a számukra.

Egy felmérés szerint átlagosan 45 másodpercet töltenek a látogatók egy weboldalon. Ennyi időd van arra, hogy megragadd az érdeklődők figyelmét, így az első benyomás különösen fontos.

Egy korszerűtlen megjelenéssel ezt nem tudod elősegíteni

Ha már van weboldalad, de legalább 3-4 éves a kinézete, akkor a felhasználói élmény (user experience) szempontjából valószínűleg elavult. Ilyenkor javasolt az oldal design-ját megújítani, és új életet lehelni a weboldalba.

A jobb felhasználói élményt nyújtó oldalakat a Google is jutalmazza. 2021. júniuásban indította el a Google a Page Experience algoritmusát, amely a jobb oldalélményt nyújtó weboldalakat előrébb rangsorolja a találati listában.

Legyen marketing stratégiád

Elképzelhető, hogy eddig intuitív módon vállalkoztál: ösztönösen döntöttél, a váratlan helyzetekre rögtönözve reagáltál, ötletszerűen hirdettél.

A stabil vállalkozások egyik ismérve, hogy a lépéseiket egy tudatosan átgondolt, és kidolgozott marketing stratégia alapján hozzák meg.

Szánj időt a célközönséged meghatározására, az üzeneteid megálmodására, a szóba jöhető marketingcsatornák felmérésére. Csinálj egy kulcsszókutatást, és találd ki, hogy miről fogsz blogolni, milyen témákat fogsz feldolgozni a hírleveledben. Tervezd meg, hogy kinek, mit, miért és hol hirdetsz, készítsd el a landing oldalaidat, tervezd meg a hirdetéseidet.

Így egy világos terved lesz arról, hogy mikor mit kell tenned, nem a nyakig elárasztó feladatok megoldása közben kell még a marketinget is kitalálnod. Egy ilyen tervet a változó külső körülmények hatására természetesen menet közben módosíthatsz.

Ha ehhez segítségre van szükséged, keress meg bizalommal, több online marketingessel dolgozom együtt a projekteken, akik neked is segítenek kidolgozni a cégedre szabott stratégiádat.

Szerezz látogatókat keresőoptimalizálással

Az egyik legolcsóbb látogatószerző módszer még mindig a keresőoptimalizálás. Az így érkező látogatók valamilyen probléma megoldására keresnek rá, tehát nem kell mindenféle értékesítési trükkökkel nyomasztanod őket. Elég, ha egy jó ajánlatot kínálsz fel nekik.

Amire szükséged lesz ahhoz, hogy a keresőből is látogatókat szerezz:

  • minőségi, hasznos tartalom (a legjobb, ha van blogod!)
  • megfelelő technikai beállításokkal rendelkező weboldal
  • erős linkek, amelyek más weboldalakról mutatnak rád.

Még nincs blogod? Lehet, hogy 2023-ban érdemes lenne megtenned az első lépést, és elindítanod a saját blogodat.

Ha már régebb óta van blogod, akkor nem árt egy friss kulcsszókutatást készítened, mert 1-2 év alatt némileg változhatnak a keresési szokások.

Informatív tartalom

Ez részben kapcsolódik az előző ponthoz.

Pszichológiai alapvetés, hogy az ember folyamatosan kutat, keres. A honlapodra érkezők sem kivételek ez alól: valamilyen problémával küzdenek, amelyre megoldásokat szeretnének találni.

A blogodra tegyél fel hasznos anyagokat: tippeket, esettanulmányokat, infografikákat, azonnal használható gyakorlati tippeket, ingyenes segédanyagokat.

Melyek azok a tipikus kérdések, amiket az ügyfeleid korábban feltettek neked? Amikor ajánlatot kér tőled valaki, vagy telefonon érdeklődik, jegyezd fel ezeket a kérdéseket: remek alapanyagok lesznek a blogodhoz.

Ha már régebb óta van weboldalad, elképzelhető, hogy akkor is érdemes átnézned az oldalad tartalmát. A Google 2022 végén elindította a Helpful Content Update algoritmusfrissítését, amely a tartamak minőségét vizsgálja, és hátrébb sorolja azokat az oldalakat, amelyeket gyengébb minőségűnek tart.

Bizalomépítés ügyfélértékelésekkel

Ez nem egy friss trend. De még mindig rengeteg weboldalról hiányoznak a bizalomépítő elemek.

A netes közegben elég nehéz bizalmat építeni. A weboldalán pedig mindenki azt ír magáról, amit akar.

Azonban vannak olyan elemek, amelyekkel növelni tudod a látogatóid bizalmát.

Kérj be néhány ügyfélvéleményt a korábbi vevőidtől, és tedd fel őket az oldaladra, jól látható helyre. A legjobb, ha ők névvel, arccal vállalják mindezt.

Ezt a témát nem húzom itt tovább, vannak még további bizalomépítő ötletek is. Írtam egy ingyenesen letölthető minikönyvet. Borító nélkül 13 oldal, viszont nincs benne mellébeszélés, csak a lényeg. Ott (többek között) további ötleteket olvashatsz arról, hogyan építs bizalmat.

Közösségi média

Nem tudom, milyen piacon dolgozol, és mennyire érzed úgy, hogy a személyiségedhez passzol, de biztos vagyok benne, hogy a lehetséges ügyfeleid ott vannak valamelyik közösségi médiás platformon. A céges kommunikációdat kiterjesztheted a Facebook, LinkedIn, Instagram vagy TikTok felületeire is, így onnan is tudsz látogatókat szerezni weboldaladra.

Törekedj arra, hogy a közösségi csatornáidon rendszeresen jelenjenek meg új posztok, egy követőbázis nem épül fel egyik napról a másikra, így itt (is) szükség lesz a kitartásodra.

Azt javaslom, tegyél egy kísérletet fizetett hirdetésekkel is. Arra ügyelj, hogy a célzás megfelelő legyen, így nem árt szakértőt is bevonnod egy ilyen kampányba.

E-mail marketing

Vannak lepattanó érdeklődők, akik azonnal nem kérnek ajánlatot, nem rendelik meg a szolgáltatásodat, vagy termékedet. De lehet, hogy érdekli őket az ajánlatod, csak éppen az időzítés nem jó.

Ha a weboldalad látogatóitól elkéred az e-mail címüket, akkor később is kapcsolatba tudsz lépni velük. Bizalmat építhetsz feléjük, vagy később további ajánlatokat küldhetsz nekik.

Az e-mail marketing nem a legkönnyebb online marketinges műfaj, ha viszont jól csinálod, akkor extra bevételekre tehetsz szert.

Remarketing

Azt az érdeklődőt, aki nem rendelt tőled, és az e-mail címét sem adta meg, még mindig el tudod érni remarketinggel. Facebookon és Google Ads-ben is van lehetőséged arra, hogy hirdess azokra, akik jártak az oldaladon, de nem rendeltek tőled, nem küldtek üzenetet a honlapon keresztül.

Mobil-first szemlélet

Elég sok weboldal statisztikája megfordult a kezeim között az elmúlt években. Már most 60% felett van azoknak a száma, akik mobilról neteznek, és egyre csak nő azok aránya, akik okostelefonokról interneteznek.

Ha még nincs mobilra optimalizálva az oldalad, akkor ezt sürgősen orvosold. A Google 2021 óta a mobil indexelésre tért át, vagyis ha nincs a honlapodnak mobil verziója, akkor a telefonról internetezőknek esélyük sem lesz arra, hogy találkozzanak a honlapoddal.

Ha most fogsz új honlapot készíttetni, akkor javaslom, hogy olyan szakembert válassz, aki mobile-first irányelvek szerint dolgozik.

A mobile-first azt jelenti, hogy a weboldal tervezésénél a mobil kinézetre helyezzük a hangsúlyt, és az asztali nézet ehhez igazodik. Én az utóbbi években már így dolgozom, ha szívesen dolgoznál velem, keress bizalommal.