Mit értünk keresőoptimalizált weboldal készítésen? Azt, amikor egy oldalt úgy építünk fel, hogy az a kereső számára könnyen értelmezhető legyen, a tartalmakat pedig úgy írjuk meg, hogy figyelembe vesszük az érdeklődők keresési szokásait.

Ahhoz, hogy a honlapod jól teljesítsen a keresőben, három nagy területre kell összpontosítanod.

1. Technikai beállítások

Ez valójában a weboldal készítő reszortja. Fontos ezekre odafigyelni már a weboldal készítés elején, mert utólag borzasztóan nehéz javítani, ha egy oldal nem megfelelő technikai beállításokkal bír.

Ha WordPress oldalt szeretnél készíttetni (amely egy hatékony és megfizethető megoldás), akkor érdemes körültekintően döntened, mert még mindig nagyon népszerűek olyan WordPress-re épülő megoldások (pl. Elementor, Divi), amelyek hihetetlenül rossz minőségű kódot eredményeznek.

Alább bemutatok néhány fontosabb technikai faktort.

SSL tanúsítvány

A Google kereső javaslata, hogy a weboldalad rendelkezzen SSL-tanúsítvánnyal. Ha van már weboldalad, könnyedén ellenőrizheted, hogy a Te oldaladon van-e működő SSL-tanúsítvány: fent, a címsorban a weboldalad címe előtt egy kis lakat ikon jelzi, ha rendelkezel aktív tanúsítvánnyal, és az URL-címe is úgy kezdődik, hogy “https”.

Ha a lakat ikonon felkiáltójel szerepel, akkor az oldaladon bizonyos elemek nincsenek jól beillesztve, és javításra szorulnak. A legrosszabb, ha a lakat át van húzva: ez azt jelenti, hogy nem rendelkezel SSL-tanúsítvánnyal, és a keresési rangsorolásban is hátrébb fogsz kerülni.

Az SSL-tanúsítvány garantálja, hogy a weboldalad adatai biztonságos csatornán kerüljenek elküldésre, pl. ha űrlapot tölt ki valaki, vagy online fizet a honlapodon keresztül, akkor az adatai nagyobb biztonságban vannak.

2014. augusztusa óta a Google is figyelembe veszi a keresési rangsorolásnál az SSL-tanúsítávny meglétét.

Mobilos verzió

Ha weboldalad nem rendelkezik telefonra optimalizált verzióval, akkor nagyon minimális esélyed van arra, hogy a keresési találatok között előkelő helyre kerülj. A Google 2021 óta átállt a mobilos indexelésre, ami azt jelenti, hogy a weboldalak mobil verzióját veszi alapul, amikor a keresési találatokat összeállítja.

Címsorok használata

A weboldaladnak rendelkeznie kell címsorokkal. Egyfelől, a hosszabb szövegek sokkal jobban befogadhatóak, ha az szépen tördelt formában jelenik meg, nem csak úgy ömlesztve.

De a kereső szempontjából is kiemelten fontos ez a terület.

Anélkül, hogy nagyon elvesznénk a technikai részletekben, annyit érdemes megemlíteni, hogy a weboldalak különféle html-elemekből állnak. Vannak kifejezetten címsorokat jelölő elemek, pl. h1 címsor, h2 címsor stb.

Minden oldaldnak (főoldal, aloldal, blogbejegyzés oldala stb.) lesz egy fő címsora.

Ezt nevezzük h1-es címsornak, amely a kereső számára fontos jelzés: ez az adott oldal elsőrangú címsora, azaz a fő témája.

Az oldalon található szövegeket a hierarchiának megfelelően alcímekkel kell tördelned. Ezt a tartalom feltöltésekor is figyelembe kell venned, tehát amikor blogbejegyzést töltesz fel, akkor a második szintű címsorokat h2-vel kell jelölnöd. (Ebben a cikkben is így vannak jelölve a címsorok.)

Title mező

Ha laptoporól netezel, akkor az ablak tetején, a bal felső sarokban, a fülecskén láthatsz egy szöveges részt. Ebben a mezőben kerül megjelenítésre a title mező. Ennek a mezőnek a tartalmát jeleníti meg a kereső a keresési találatoknál is, kék színű címsorral. Ez is egy technikai faktor, amelyet a kereső figyelembe vesz. Jó, hogy ha ebben az adott oldal témáját foglalod össze, röviden.

Meta leírás

Minden oldal és bejegyzés esetében erősen javasolt kitölteni a meta leírást (vagy angolul meta description-t). Ez a leírás a keresési találatok böngészésekor jelenik csak meg, a kereső tudja olvasni, mi a weboldalon magán viszont nem látjuk.

A meta description mezőbe egy kis kedvcsinálót kell írnod, amely arra serkenti a látogatókat, hogy a keresőből rákattintsanak a bejegyzésedre, oldaladra. Jó, hogy ha ebből a szövegből az is kiderül, hogy mit találnak az oldaladon, ha kattintanak.

Beszédes URL-ek

A weboldal URL-jeit úgy kell kialakítanunk, hogy az szép, olvasható legyen.

Ha hasonlóképpen jelenik meg az oldaladon egy-egy menüpont, a felső címsorban, mint itt a példában, akkor az nem túl szerencsés:

valami.hu/index.php?page=34

Helyette az alábbi elrendezés javasolt:

valami.hu/honlapkeszites

Az URL-ekben javasolt csak az angol ábc kisbetűit, számokat és kiskitőjelet javasolt használni.

Weboldal gyorsaság

Még a legkomolyabb érdeklődőknek is elmegy a kedve, ha hosszú másodpercekig kell dekkolniuk egy üres képernyő előtt. Mindamellett, a keresési pozícióidra is hatással van az, hogy mennyi idő alatt töltődik be az oldalad. Érdemes tehát a gyorsaságra törekedni az oldal kialakításakor.

Ha WordPress-oldalt szeretnél csináltatni céges oldalként (és szerintem ez egy jó irány), akkor a gyorsaságra oda kell figyelned. Sajnos vannak olyan elterjedt WordPress-es megoldások, amelyek nagyon lassú oldalt eredményeznek, és ezen később sem nagyon lehet javítani.

A gyorsaság elérésének szellemében javasolt kerülni minden olyan felesleges elemet (videós hátteret, animációt stb.), amely gátolja a gyors betöltődést.

Ha már van weboldalad, itt tudod ellenőrizni, hogy milyen gyorsan tölt be.

A weboldal gyorsításról írtam korábban egy átfogó cikket, erről itt olvashatsz részletesebben.

2. Minőségi tartalom

Blog nélkül ma már nagyon nehéz a keresőben előre kerülnöd. Dönthetsz úgy, hogy a szövegeket te magad írod – ebben az esetben tervezd úgy a havi mentrendedet, hogy jusson elég időd és energiád arra, hogy új blogbejegyzéseket írj.

A tartalomelőállításba bevonhatsz külsős szövegírót is, ők viszont nem mindig tudják majd megfogni egy téma lényegét, mert nincs mögöttük annyi szakmai tudás, mint mögötted; és az általuk leadott szövegek stílusa biztosan el fog térni a te hangnemedtől. Így a cikkek átnézésével, átfogalmazásával lesz valamennyi munkád, de közel sem annyi, mintha te magad írnád a bejegyzéseket.

Kulcsszókutatás alapján írj

Mérd fel, hogy mire keresnek az érdeklődőid, és írj arról. Azokat a kifejezéseket, amelyeket a kulcsszókutató eszközök kidobnak, fogalmazd bele a cikkek címeibe, alcímeibe és a tartalomba is.

Arra ügyelj, hogy a cikkek továbbra is értelmesek maradjanak, hiszen bár a kereső szempontjait is figyelembe vesszük, a Google-keresőből egy húsvér ember fog az oldaladra tévedni. Kerüld a kulcsszóhalmozást, maradjon a szöveged természetes, könnyed.

A kulcsszavak keresésére számos eszköz áll rendelkezésedre. A kulcsszókutató eszközökről itt olvashatsz bővebben.

Hasznos tartalom

Olyan cikkeket publikálj az oldaladon, amelyek valóban hasznosak. Akkor jó egy cikk, ha valamilyen problémára hoz megoldást, vagy mélyebb tudást ad egy szolgáltatás, termék használatáról.

A cikkben használj konkrét adatokat, az információkat támaszd alá forrásokkal, linkekkel.

A végeláthatatlan körmondatokkal felhígitott cikkek nem fognak működni, mert a kereső mostanra már annyira fejlett algoritmusokkal dolgozik, hogy az ilyen tartalmakat kiszúrja. A látogatóid sem kíváncsiak egy semmitmondó írásra, és mégiscsak alapvetően nekik írsz.

Egyedi tartalom

Kizárólag olyan szövegeket tegyél közzé az oldaladon, amelyeket te írtál. A másolt szövegek átvétele – amellett, hogy etikátlan is – nem fog segíteni abban, hogy a keresőben előrébb kerülj, mert a Google pontosan látni fogja, hogy az a tartalom korábban máshol már szerepelt.

Helyesírás

Törekedj arra, hogy az írásaid megfeleljenek a helyesírási szabályoknak. A helyesírási hibáktól hemzsegő szövegek kevésbé teljesítenek jól a keresési találatok között. A cikk publikálása előtt érdemes lefuttatnod a szövegszerkesztő helyesírási ellenőrzőjét.

Duplikált tartalmak kerülése

A saját weboldaladon sem ajánlatos többször szerepeltetned egy-egy szövegrészletet, mert rontja a tartalom minőségét. Ha egy szövegrészletet átemelnél egy másik menüpontodhoz, inkább ne tedd: írd újra úgy, hogy értelmileg ugyanaz legyen, de másképp legyen megfogalmazva.

3. Linkszerzés, linképítés

A keresőben való előrejutás harmadik nagy faktora az oldaladra mutató linkek minősége, ereje, mennyisége.

A Google azokat az oldalakat előnyben részesíti a találati listán, amelyekre erős oldalak hivatkoznak forrásként.

A Google nagyon sok szempontból a bizalomra épít. Ha egy komoly, régóta működő, sok látogatóval rendelkező oldal is hivatkozik egy másik weboldalra, akkor a linkelt oldal felé a Google nagyobb bizalommal van.

Törekedj arra, hogy olyan hasznos tartalmakat írj, amelyeket más oldalak is szívesen szemléznek. Gondolkodhatsz akár együttműködésekben is: pl. vendégcikket írsz egy híroldal számára a szakterületed témájában.Fontos azonban hangsúlyozni, hogy önmagában linkek szerzésével (gyenge állapotú oldallal és rossz tartalommal) nem tudsz előre repülni a keresőben. A keresőoptimalizálás hajnalán, a kétezres évek vége felé még működött az, hogy aki több linket tudott szerezni, az tarolt a keresőben is. Ma ez már nem működik. Megfelelő technikai háttér nélkül, jó tartalmak hiányában a linképítéssel átmeneti, apró sikerekre számíthatsz.