Miért érdemes kulcsszókutatást végezned?

Ha rendszeresen vezeted a céges blogodat, és szeretnéd vele megszólítani a célközönségedet, meglévő ügyfeleidet, akkor jó, hogy ha tudod, hogy a Te területeden milyen kifejezéseket ütnek be a keresőbe az érdeklődők.

Hiába írsz jó bejegyzéseket, ha azokra nem igazán keres senki – vagy nem úgy, ahogyan Te gondolod. Éppen ezért érdemes a blogolás előtt részletes kulcsszóelemzést végezned.

Szerencsére, ma már több olyan online eszköz létezik, amellyel megvizsgálhatod, hogy mely keresési szavak a legnépszerűbbek. Ezek alapján már könnyedén összeállíthatsz komplett cikk címeket, akár fejezetekkel együtt, amelyeket aztán később meg tudsz írni.

Abban az esetben is hasznos lehet a kulcsszókutatás, ha már élő blogod van: szinte biztosan van olyan téma, amelyet még nem dolgoztál fel, mert eddig valahogy kimaradt a látókörödből.

A látogatóidnak, vagy a keresőnek írsz?

Többen megkérdezték már tőlem, hogy: a blogolásnál akkor „csak a keresőnek” kell-e írni?

A válasz az, hogy nem, de a kérdés azért is torz egy kicsit, mert közvetve ugyan, de a kereső mögött is a lehetséges ügyfeleid keresései futnak. A céges blogod bejegyzéseit, stílusát érdemes a célpiacodra szabnod, mindezt úgy, hogy párhuzamosan figyelembe veszed a keresőmotor elvárásait is.

Ez történik, ha nem arról írsz, amiről olvasni akarnak

Szeretném kihangsúlyozni, hogy ez mennyire lényeges lépés, ha szeretnél a keresőben jó eredményeket elérni.

A Google kereső többféleképpen méri a szövegek minőségét. Az egyik olyan mutató, amely súlyozottan számít, az a visszafordulási arány.

Ha megnyitják a cikkedet a keresőből, de tömegesen néhány másodpercen belül a „vissza az előző oldalra” gombra nyomnak, akkor egyértelmű, hogy nem azt találták meg a céges blogodban, amit kerestek. (Ezt a mutatót tudod mérni, pl. a Google Analytics statisztikai rendszer segítségével.)

A blogírás legelső lépcsőfoka tehát az, hogy arról írj, ami a célközönségedet érdekli.

Ebben segít a kulcsszókutatás.

Időt spórolhatsz, és meghozza az ihletet

Néhány órányi munka befektetésével több hétre, hónapra előre összeállíthatod, hogy miről írj bejegyzéseket.

Az állandó nyomás alól is mentesít, hiszen nem az aktuális bejegyzés megírására szánt idődet fogod elpazarolni arra, hogy témaötleteket gyűjts.

Kulcsszókutató eszközök

Google Keyword Planner

Az egyik legjobb eszköz a Google Ads hirdetési rendszer kulcsszótervezője, amellyel egyrészt releváns kulcsszavakat is gyűjthetünk, másrészt a havi átlagos keresési szám, és a verseny mértéke egy jó iránymutatást ad arra vonatkozóan, hogy egy kulcsszó mennyire népszerű.

Ha beírunk néhány kulcsszóötletet, akkor a Keyword Planner ki fogja egészíteni azt további, szóba jöhető kulcsszavakkal. Persze, a felajánlott kulcsszavakat át kell nézni egyesével, mert ezek mindegyike nem lesz megfelelő.

A kigyűjtött szavak listáját exportálni lehet .csv fájlformátumban, így könnyedén lehet vele dolgozni.

Keywordtool.io

A KeywordTool.io eszközzel a népszerű weboldalak keresőjébe begépelt kulcsszavak listáját lehet kinyerni.

Amikor pl. a YouTube keresőjébe elkezdünk beírni egy kifejezést, akkor néhány karakter után a YouTube keresője felajánl néhány javaslatot, megpróbálja kitalálni, hogy mire kereshetünk. Ezek a javaslatok azok a népszerűbb kifejezések, amelyeket másik is beírtak korábban a videómegosztó keresőmezőjébe. Ez az eszköz ezeket a keresési opciókat pörgeti végig a háttérben, majd gyűjti ki nekünk a végeredményt.

Viszont, ez az online eszköz nem csak a YouTube keresőjét tudja bejárni, hanem az alábbi oldalakét is:

  • Google
  • YouTube
  • Bing
  • Yahoo
  • Amazon
  • eBay
  • és az App Store.

Magyar nyelvterület esetében a Google és a YouTube szolgál a leghasznosabb találatokkal, de ha nagyon alapos kutatást akarunk végezni, akkor a Bing és a Yahoo találatait is megvizsgálhatjuk. A többi oldal eredményeit a legtöbbször nem érdemes figyelembe venni, mert a felhasználók nagyon kevés magyar nyelvű keresést indítanak róluk.

Hasznos, hogy meg lehet adni kötelező, kizáró érvényű, és szűrő kifejezéseket is. Így könnyen be tudjuk állítani, hogy csak a bennünket érdeklő kifejezéseket járja végig.

A kulcsszavakat .xls és .csv formátumban le lehet tölteni.

Beállítható nyelvi célzás is, ezért többnyelvű honlap esetében is használható.

A Keywordtool.io-t leginkább a Google Keyword Planner-rel kombinálva érdemes használni, mert az itt kigyűjtött kulcsszavakat meg tudjuk vizsgálni a népszerűség szempontjából.

Keyword shitter

Bár az eszköz neve nem túlságosan szalonképes, de sokoldalú eszközről van szó.

Működési elve a Keywordtool.io-éhoz hasonló, csak több online szolgáltatás ajánlott kulcsszavait gyűjthetjük ki általa.

Tudunk keresni pl. a képek, hírek, videók között is.

  • Amazon
  • Baidu
  • Bing
  • eBay
  • Google
  • Google Books
  • Google Images
  • Google News
  • Google Play
  • Google Play Apps
  • Google Play Books
  • Google Play Movies
  • Google Shopping
  • Google Videos
  • Twitter
  • Yahoo
  • Yandex
  • YouTube

Ezzel az eszközzel is tudjuk csv-be exportálni a kigyűjtött kulcsszavakra, de akár vágólapra is másolhatjuk.

Google Trends

A Google Trends akkor hasznos, ha azt akarjuk ellenőrizni, hogy egy-egy kulcsszó időszakosan hogyan teljesít.

Párhuzamosan több kulcsszót is tudunk versenyeztetni, így pl. megállapíthatjuk azt is, hogy egy kifejezés melyik szinonimája a legnépszerűbb verzió.

Segítéségével figyelhetjük az új trendeket, és a kapcsolódó lekérdezések résznél további témaötleteket is szerezhetünk.

Hátránya, hogy a magyar nyelvterület méretéből adódóan csak a fontosabb kifejezésekre tud adatot szolgáltatni.

Kulcsszókutatás lépésről lépésre

A kulcsszókutatás lépései így néznek ki:

  1. Meghatározzuk a szóba jöhető, általunk ismert fontosabb kulcsszavakat.
  2. Gyűjtünk hozzájuk releváns, további szóba jöhető kifejezéseket az online eszközök segítségével.
  3. Kiválogatjuk az irreleváns kifejezéseket (ezeket töröljük).
  4. Megvizsgáljuk az egyes kulcsszavak erősségét (melyik mennyire népszerű).
  5. Téma szerint csoportosítjuk a kifejezéseket.
  6. Az egyes kulcsszavakhoz cikkötleteket, cikkcímeket írunk.